Förvaltningsrådet

Porträtt av ledamöter i förvaltningsrådet på Arctic Paper S.A. – bilaga nr 1 till aktuell rapport 22/2021 daterad den 22 juni 2021:

Per Lundeen

Ordförande i förvaltningsrådet

 

Utbildning:
Per Lundeen är bosatt i Lund och har en civilingenjörsutbildning i kemiteknik och pappersteknik från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Professionell erfarenhet:
Per Lundeen har nästan 40 års erfarenhet av industriella chefsbefattningar inom kemisk industri, samt pappers- och pappersförpackningsindustrin. I 20 år arbetade han för A&R Packaging Group varav 12 år som ordförande och verkställande direktör. Han har också varit ordförande för ECMA, European Carton Manufacturers branch Association.

Per Lundeen har stått Arctic Paper Group nära sedan 2013, då han var ledamot i förvaltningsrådet inom Rottneros AB.

Från 2014 till augusti 2016 innehade han befattningen som ordförande och verkställande direktör för Rottneros AB. Sedan dess har han varit styrelseordförande i Rottneros AB.

Per Lundeen är ledamot i förvaltningsrådet inom följande industriföretag:

- Fiskeby Board AB: Tillverkare av återvunnen kartong
- Rottneros AB: Massaproducent
- Strand Packaging AB: Tillverkare av hopfällbar kartong.

 

Per Lundeen har sagt:

  • att i enlighet med de villkor som anges i art. 18 i lagen av den 15 september 2000, lagen om handelsbolag (officiella tidningen 2000, nr 94, punkt 1037, i ändrad lydelse) i förhållande till kandidaturen till ledamot av bolagets förvaltningsråd, har han full kapacitet att agera och han är inte anklagad i straffrättsliga förfaranden baserat på bestämmelserna i avsnitten XXXIII–XXXVII i brottsbalken och i artikel 585, art. 587, art. 590 och i art. 591 k.s.h. och har inte dömts till något giltigt domstolsstraff för de brott som anges i ovannämnda förordningar.
  • att han inte driver något företag som är konkurrenskraftigt till Arctic Paper S.A.
  • att han inte deltar i något konkurrenskraftigt bolag, som delägare i något civilrättsligt handelsbolag, som ledamot i ett organ i ett aktiebolag eller i annan konkurrenskraftig juridisk person, som ledamot i dess organ.
  • att han inte förekommer i registret över insolventa gäldenärer, fört enligt lagen av den 20 augusti 1997 i riksdomstolsregistret (officiella tidningen 2007, nr 168, punkt 1186, med ändringar).

 

Roger Mattsson

Vice ordförande i förvaltningsrådet

 

Roger Mattsson har varit ledamot i förvaltningsrådet för Arctic Paper S.A. sedan 2014.

Utbildning:
Roger Mattsson har en civilekonomexamen från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Professionell erfarenhet:
Roger Mattsson har bred erfarenhet från ekonomi- och revisionsavdelningar. Han har arbetat som Group Controller (Toyota Material Handling och Rexam) och som ekonomichef (Lantmännen Doggy). Han har även innehaft befattningen som ekonomichef på Talent Plastics Group.

Roger Mattsson har sedan tidigare varit knuten till Arctic Paper Group – mellan 2007 och 2011 arbetade han som Group Finance Controller på Arctic Paper S.A.


För närvarande innehar Roger Mattsson befattningen som finansdirektör på Nemus Holding AB.

 

Roger Mattsson har sagt:

  • att i enlighet med de villkor som anges i art. 18 i lagen av den 15 september 2000, lagen om handelsbolag (officiella tidningen 2000, nr 94, punkt 1037, i ändrad lydelse) i förhållande till kandidaturen till ledamot av bolagets förvaltningsråd, har han full kapacitet att agera och han är inte anklagad i straffrättsliga förfaranden baserat på bestämmelserna i avsnitten XXXIII–XXXVII i brottsbalken och i artikel 585, art. 587, art. 590 och i art. 591 k.s.h. och har inte dömts till något giltigt domstolsstraff för de brott som anges i ovannämnda förordningar.
  • att han inte driver något företag som är konkurrenskraftigt till Arctic Paper S.A.
  • att han inte deltar i något konkurrenskraftigt bolag, som delägare i något civilrättsligt handelsbolag, som ledamot i ett organ i ett aktiebolag eller i annan konkurrenskraftig juridisk person, som ledamot i dess organ.
  • att han inte förekommer i registret över insolventa gäldenärer, fört enligt lagen av den 20 augusti 1997 i riksdomstolsregistret (officiella tidningen 2007, nr 168, punkt 1186, med ändringar).
  • att han uppfyller kriterierna för ledamöterna i revisionsutskottet i den mening som avses i lagen av den 11 maj 2017 om lagstadgade revisorer, revisionsföretag och offentlig tillsyn (officiella tidningen 2020.1415, dvs. av augusti 2020, 19), i hänvisning till kunskaper och färdigheter inom redovisningsområdet och kunskaper och färdigheter inom området för revision av bokslut.

 

Thomas Onstad

Ledamot i förvaltningsrådet

 

Thomas Onstad har varit ledamot i förvaltningsrådet för Arctic Paper S.A. sedan 2008.

Utbildning:
Thomas Onstad har en examen från London School of Foreign Trade.

 

Thomas Onstad har sagt:

  • att i enlighet med de villkor som anges i art. 18 i lagen av den 15 september 2000, lagen om handelsbolag (officiella tidningen 2000, nr 94, punkt 1037, i ändrad lydelse) i förhållande till kandidaturen till ledamot av bolagets förvaltningsråd, har han full kapacitet att agera och han är inte anklagad i straffrättsliga förfaranden baserat på bestämmelserna i avsnitten XXXIII–XXXVII i brottsbalken och i artikel 585, art. 587, art. 590 och i art. 591 k.s.h. och har inte dömts till något giltigt domstolsstraff för de brott som anges i ovannämnda förordningar.
  • att han inte driver något företag som är konkurrenskraftigt till Arctic Paper S.A.
  • att han inte deltar i något konkurrenskraftigt bolag, som delägare i något civilrättsligt handelsbolag, som ledamot i ett organ i ett aktiebolag eller i annan konkurrenskraftig juridisk person, som ledamot i dess organ.
  • att han inte förekommer i registret över insolventa gäldenärer, fört enligt lagen av den 20 augusti 1997 i riksdomstolsregistret (officiella tidningen 2007, nr 168, punkt 1186, med ändringar).

 

Zofia Dzik

Ledamot i förvaltningsrådet

 

Utbildning:
Zofia Dzik har examina från Cracow University of Economics, University of Illinois i Chicago, Warszawa School of Social Sciences and Humanities och Executive Programs vid Stanford University och INSEAD Business School. Zofia Dzik innehar dessutom en MBA från Manchester Business School. Hon är mentor, certifierad medlem av Association for Project Management (APM) och certifierad medlem av John Maxwell Team, en ledande internationell organisation med ledarskapsexperter.

Professionell erfarenhet:
Mellan 1995 och 2003 var Zofia Dzik rådgivare på Arthur Andersen och Andersen Business Consulting och chef för försäkringsavdelningen med ansvar för projekt i den finansiella tjänstesektorn inom området: strategi, affärsskalbarhet, fusioner, försäljningsstrategi via många kanaler samtidigt, omorganisation och finans.

Sedan 2003 har Zofia Dzik varit knuten till Intouch Insurance Group (RSA Group) som verkar inom fintech-området, där hon 2004–2007 var ordförande i styrelsen för Towarzystwo Ubezpieczeń Link4 S.A., det första direkta försäkringsbolaget i Central- och Östeuropa (start-up, varumärkesbyggande, CRM, processautomation, individuell riskbedömning, nya tekniker, agil metod, innovativa distributionskanaler, ledarskap, människor på jobbet, talanghantering, succession).

Under åren 2007–2009 var hon ledamot i styrelsen för Intouch Insurance B.V. i Nederländerna och administrativ chef för Intouch Insurance-gruppen för Central- och Östeuropa. Som en del av denna funktion ansvarade hon för utvecklingen av nya marknader. Zofia Dzik var ordförande i förvaltningsråden för bolagen: TU Link4 S.A. (ledamot i förvaltningsrådet fram till juli 2015) och Direct Insurance Shared Services Center i Polen, Intouch Strachowanie i Ryssland (startup), Direct Pojistovna i Tjeckien (start-up) och vice ordförande i förvaltningsrådet för TU na Życie Link4 Life S.A.

Under sin omfattande yrkeskarriär har Zofia Dzik innehaft följande befattningar:

2006 - 2008 Ledamot i styrelsen för den polska försäkringskammaren;

2007 - 2010 Ledamot i förvaltningsrådet för Försäkringsgarantifonden;

2012 - 2013 oberoende ledamot i förvaltningsråden för följande företag: KOPEX S.A. – tillverkare av gruvutrustning, Polish Energy Partners S.A. (PEP SA) – ett företag inom området förnybar energi;

2014 - 2016 FSCD (Digital University);

2015 - 2016 Ledamot i förvaltningsrådet och revisionskommittén för AmRest SE – en ledande operatör inom QSR-sektorn i Europa med över 1 000 restauranger – egna varumärken och franchising för Starbucks, Pizza Hut och KFC;

2012 - 2016 bank PKO BP S.A. – Vice ordförande i revisionskommittén och valberedningen, ledamot i riskkommitté;

2015 - 2017 InPost – Ordförande i revisionsutskottet;

2011 - 2018 ERBUD S.A., ett ledande företag inom byggbranschen i Polen och Benefit Systems S.A., en innovativ integratör av icke-löneförmånstjänster för anställda och en operatör av sportinfrastruktur;

Sedan 2010 är Zofia Dzik en investerare och social innovatör, ordförande i styrelsen för Humanites, tankesmedja (”think-and-do tank”), socialt genom att kombinera ämnena människa och teknik. Tankesmedjans mål är systemiskt stöd för social transformation genom att bygga socialt kapital och kvalitativ utveckling av samhället inom fyra områden: Familj, utbildning, arbetsmiljö samt kultur- och mediavärlden. Mentor och upphovskvinna till modellen Coherent Leadership™, ett program för att utveckla ledare som bygger upp engagerande organisationer där verksamheten når sina mål och människor finner mening. Grundare och chef för Academy of Leadership of Education och det internationella Center for Technology Ethics.

För närvarande är Zofia Dzik oberoende ledamot i förvaltningsråden för följande företag:

BRW S.A. – en ledande tillverkare och återförsäljare av möbler i Polen och Europa (vice ordförande);

PKP CARGO S.A. Europas ledande logistikoperatör och godstransportör inom järnvägstransport (ledamot i revisionsutskottet, ordförande i valberedningen);

Sanok Rubber S.A. – en internationell tillverkare av gummiprodukter och

CCC S.A. modeindustri, tillverkning och försäljning av skor och kläder (ledamot i revisionsutskottet).


Ms Zofia Dzik har sagt:

  • att i enlighet med de villkor som anges i art. 18 i lagen av den 15 september 2000, lagen om handelsbolag (officiella tidningen 2000, nr 94, punkt 1037, i ändrad lydelse) i förhållande till kandidaturen till ledamot av bolagets förvaltningsråd, har hon full kapacitet att agera och hon är inte anklagad i straffrättsliga förfaranden baserat på bestämmelserna i avsnitten XXXIII–XXXVII i brottsbalken och i artikel 585, art. 587, art. 590 och i art. 591 k.s.h. och har inte dömts till något giltigt domstolsstraff för de brott som anges i ovannämnda förordningar.
  • att hon uppfyller kriterierna för oberoende för ledamöter i förvaltningsrådet i den mening som avses i bilaga II till Europeiska kommissionens rekommendation av den 15 februari 2005 om rollen för icke verkställande direktörer eller styrelseledamöter i börsnoterade företag och kommittéer i förvaltningsrådet. Regler II.Z.5. ”Bästa praxis för företag noterade på Warszawas aktiebörs 2016”.
  • att hon inte driver något företag som är konkurrenskraftigt till Arctic Paper S.A.
  • att hon inte deltar i något konkurrenskraftigt bolag, som delägare i något civilrättsligt handelsbolag, som ledamot i ett organ i ett aktiebolag eller i annan konkurrenskraftig juridisk person, som ledamot i dess organ.
  • att hon inte förekommer i registret över insolventa gäldenärer, fört enligt lagen av den 20 augusti 1997 i riksdomstolsregistret (officiella tidningen 2007, nr 168, punkt 1186, med ändringar).
  • att hon uppfyller kriterierna för oberoende för ledamöterna i revisionsutskottet i den mening som avses i lagen av den 11 maj 2017 om lagstadgade revisorer, revisionsföretag och offentlig tillsyn (officiella tidningen 2020.1415, dvs. av augusti 2020, 19), och att hon har kunskaper och färdigheter inom redovisningsområdet och kunskaper och färdigheter inom området för revision av bokslut.

 

Anna Jakubowski

Ledamot i förvaltningsrådet

 

Utbildning:

Anna Jakubowski har en kandidatexamen i företagsekonomi (1990) från Wilfrid Laurier University, Waterloo, Ont. Kanada.

Professionell erfarenhet:
Anna Jakubowskis professionella karriär började hos Procter & Gamble Canada (1991–1993), där hon var National Account Manager. Mellan 1993 och 1998 innehade hon olika befattningar, från Pharmacy Channel Manager till Trade Marketing Manager och Area Sales Manager i P&G Polen. År 1998 blev Anna Jakubowski Regional Customer Business Development Manager i P&G Central Eastern Europe medan hon mellan 1999 och 2007 var New Business Development Manager och (från 2002) Strategy, Business Development Director i P&G Western Europe. Hon fortsatte sin karriär i Schweiz inom P&G Fabric Care Division (2007–2009) som Associate Director: Marknadsföring.


Mellan 2011 och 2016 kopplade Anna Jakubowski sin professionella karriär till Coca-Cola där hon innehade följande befattningar: International Group Marketing/Strategy Director i Coca-Cola Hellenic Bottling Company (2011–2013), Business Capability Director i Coca-Cola Company (2013) och från 2013 – 2016 styrelseledamot – verkställande direktör i Coca-Cola Poland Services Sp z o.o. och Franchise General Manager – Polen/Baltikum i Coca-Cola Company, styrelseledamot i Multivita Sp. z o. o, styrelseledamot – verkställande direktör i Coca-Cola Balti Jookide A.S. År 2018 innehade hon rollen som administrativ chef för Polen och Baltikum för Marie Brizard Wine & Spirits Sp. z o.o. Under 2019–2020 innehade hon rollen som administrativ chef för Avon Cosmetics Polska Sp. z o.o. och är för närvarande verkställande direktör och investerare i Life Institute Sp. z o.o.

Anna Jakubowski har också varit engagerad i följande organisationer och föreningar: Women’s International Networking Leadership Forum - Rådgivande styrelsen (2004–2012), Organization of Women in International Trade - Styrelsen (2005–2010) och 2008 som vice ordförande samt 2009 som ordförande (2005–2010) ) i Geneva Women in International Trade – under 2015–2016 var hon också styrelseledamot för amerikanska handelskammaren i Polen, 2015 – 2018 som styrelseledamot, vice ordförande för International Association of Advertising (IAA) i Polen (Warszawa, Polen). För närvarande är hon styrelseledamot för polsk-kanadensiska handelskammaren, rådgivare och mentor i initiativet Global Shapers – Mentor4Starters och mentor för CFA Society Poland.

År 2011 tilldelades Anna Jakubowski TIAW – The World of Difference 100 Award (ger erkännande till personer vars insatser har främjat kvinnors ekonomiska självbestämmande) och 2016 tilldelades hon Woman of Charisma: Business & Social Enterprise Award (Polen).

Sedan den 21 maj 2015 är hon ledamot i förvaltningsrådet för Bank Millennium S.A. Från den 31 maj 2019 till dagen för fusionen med Bank Millennium S.A., dvs. den 1 oktober 2019, är hon även ledamot i förvaltningsrådet för Euro Bank S.A.

Anna Jakubowski har sagt:

  • att i enlighet med de villkor som anges i art. 18 i lagen av den 15 september 2000, lagen om handelsbolag (officiella tidningen 2000, nr 94, punkt 1037, i ändrad lydelse) i förhållande till kandidaturen till ledamot av bolagets förvaltningsråd, har hon full kapacitet att agera och hon är inte anklagad i straffrättsliga förfaranden baserat på bestämmelserna i avsnitten XXXIII–XXXVII i brottsbalken och i artikel 585, art. 587, art. 590 och i art. 591 k.s.h. och har inte dömts till något giltigt domstolsstraff för de brott som anges i ovannämnda förordningar.
  • att hon uppfyller kriterierna för oberoende för ledamöter i förvaltningsrådet i den mening som avses i bilaga II till Europeiska kommissionens rekommendation av den 15 februari 2005 om rollen för icke verkställande direktörer eller styrelseledamöter i börsnoterade företag och kommittéer i förvaltningsrådet. Regler II.Z.5. ”Bästa praxis för företag noterade på Warszawas aktiebörs 2016”.
  • att hon inte driver något företag som är konkurrenskraftigt till Arctic Paper S.A.
  • att hon inte deltar i något konkurrenskraftigt bolag, som delägare i något civilrättsligt handelsbolag, som ledamot i ett organ i ett aktiebolag eller i annan konkurrenskraftig juridisk person, som ledamot i dess organ.
  • att hon inte förekommer i registret över insolventa gäldenärer, fört enligt lagen av den 20 augusti 1997 i riksdomstolsregistret (officiella tidningen 2007, nr 168, punkt 1186, med ändringar).
  • att hon uppfyller kriterierna för oberoende för ledamöterna i revisionsutskottet i den mening som avses i lagen av den 11 maj 2017 om lagstadgade revisorer, revisionsföretag och offentlig tillsyn (officiella tidningen 2020.1415, dvs. av augusti 2020, 19), och att hon har kunskaper och färdigheter inom redovisningsområdet och kunskaper och färdigheter inom området för revision av bokslut.